Cliente:Filmoteca de Catalunya
Date:November 22, 2017

CINEMA: més que imatges en moviment

El cinema d’avui és l’herència de moltes persones i ginys que van permetre explicar històries amb imatges. A través d’un joc amb reptes i enigmes amagats dins de vitrines i de tocar i fer funcionar diferents joguines òptiques, els assistents entendran el funcionament del cinema, valoraran la feina dels pioners i de la Filmoteca.

El taller “Cinema: més que imatges en moviment”, està pensat perquè escolars de primària i secundària puguin introduir-se al món del cinema a través d’un joc de proves amb objectes pre-cinematogràfics. Així, es fa evident la importància de la imatge en moviment i es descobreix el paper que tenen les filmoteques i el que van tenir els pioners del cinema. Resumint-ho, els participants en aquest taller podran:

1-Descobrir algunes de les funcions que desenvolupa la Filmoteca de Catalunya per complir els objectius de conservar, investigar i difondre el patrimoni cinematogràfic.

2-Experimentar i entendre el cinema com una sèrie d’imatges en moviment i veure diferents maneres d’aconseguir el pas de la imatge fixa a una imatge en moviment.

3-Valorar la feina dels pioners per aconseguir gaudir del cinema tal com el veiem ara.

Alguns dels aparells que fem servir en aquesta activitat són:

• Foliscopi: enginy per explicar petites històries fent avançar els fulls d’un llibre.

• Estereoscopi: joguina que permet veure imatges a contrallum. Els discos podien recollir escenes sobre un tema concret o explicar una història.

• Anamorfosi: joguina òptica que fa aparèixer una imatge a partir d’una altra de deformada.

• Cine NIC: joguina que projecta petites pel·lícules.

• Praxinoscopi i Zoòtrop: joguina per explicar històries petites fent girar un cilindre.

· Llanterna màgica: És un giny precursor dels projectors de cinema o de diapositives. Va ser l’espectacle visual amb més èxit, popularitat i durabilitat abans que s’inventés el cinema. Es basava en el disseny de la càmera fosca, la qual rebia imatges de l’exterior fent-les visibles a l’interior, invertint aquest procés, i projectant les imatges cap a l’exterior.

La nostra tasca en les diverses sessions, és introduir-los en la part visual del cinema, explicar-los conceptes com la llum, la imatge fixa o en moviment, la càmera, la visió, la projecció, la retroprojecció, la persistència retinal…, així com la funció de la Filmoteca, els seus recursos i tasques, mentre els acompanyem al llarg del joc de pistes per descobrir aquesta evolució dels aparells pre-cinematogràfics, veuen aquests objectes in situ i poden manipular-ne alguns, assessorats amb les nostres explicacions i el vídeo explicatiu exposat. Podeu veure’n algunes imatges, procedents del Museu de Cinema de Girona i de la Filmoteca:

La dinàmica dels tallers és molt activa i participativa, permet als participants recórrer tot l’espai, treballant en petits grups de manera autònoma, fent moltes descobertes:

Continuem amb els tallers a l’Espai Delmiro de Caralt de la Filmoteca de Catalunya!

Hem compartit amb nens i nenes de 5è de Primària de l’escola Sta. Coloma, la descoberta que fan de l’evolució del cinema, (els aparells previs als actuals així com les joguines òptiques), la comprensió que mostren, la seva sorpresa quan veuen un projector, un visor estereoscòpic, el cine-nic, o la pel·lícula sensible, tot seguint les propostes del joc de pistes, i les fitxes per descobrir els aparells de pre-cinema. Han estat molt interessats i ens fan redescobrir cada cop, la màgia de les imatges i de compartir-les, a través del temps i per mitjà de la narració.

Han visitat també l’exposició els alumnes de la mateixa escola de 6è, per tal de fer les dues activitats: el joc de pistes i el treball de racons, conèixer més el cinema, la seva evolució, i la Filmoteca. Han estat molt atents i interessats, han integrat molt bé les explicacions i ara tenen més material i coneixements per seguir amb el projecte de cinema que estan realitzant a la seva escola, que abasta tots els nivells, com a grup dels més grans que són, han de treballar-hi amb profunditat. Us en mostrem algunes imatges:

Seguim amb el treball a la Filmoteca, sabeu que un dels aparells que més els agrada a les nenes i nens són les llanternes màgiques?

Hem tornat a fer l’activitat a l’Espai Caralt amb un grup de 6 e de l’escola Bac de Roda, que treballa també el cinema com a projecte, per això sabien que eren alguns conceptes com l’animació de les imatges, la projecció, què era la Filmoteca, etc. Hem revisat d’altres que no coneixien tant com les funcions de la Filmoteca o l’evolució del cinema, o no havien vist mai, com la pel·lícula cinematogràfica, que els ha agradat molt, o els diferents aparells i joguets òptics que els han sorprés molt, en especial el taumàtrop i el praxinoscopi, també els foliscopis. Veieu:

Seguim amb més escoles, ens ha visitat el 5è curs de la Immaculada, que ha descobert l’evolució del suport fílmic, els aparells pre i cinematogràfics, què és una projecció i una retroprojecció, i els ha sorprès molt el gran projector, que han identificat d’immediat.