Cliente:Filmoteca de Catalunya
Date:November 22, 2017

CINEMA: més que imatges en moviment

El cinema d’avui és l’herència de moltes persones i ginys que van permetre explicar històries amb imatges. A través d’un joc amb reptes i enigmes amagats dins de vitrines i de tocar i fer funcionar diferents joguines òptiques, els assistents entendran el funcionament del cinema, valoraran la feina dels pioners i de la Filmoteca.

El taller “Cinema: més que imatges en moviment” està pensat perquè escolars de primària i secundària puguin introduir-se al món del cinema a través d’un joc de proves amb objectes pre-cinematogràfics. Així, es fa evident la importància de la imatge en moviment i es descobreix el paper que tenen les filmoteques i el que van tenir els pioners del cinema. Resumint-ho, els participants en aquest taller podran:

1-Descobrir algunes de les funcions que desenvolupa la Filmoteca de Catalunya per complir els objectius de conservar, investigar i difondre el patrimoni cinematogràfic.

2-Experimentar i entendre el cinema com una sèrie d’imatges en moviment i veure diferents maneres d’aconseguir el pas de la imatge fixa a una imatge en moviment.

3-Valorar la feina dels pioners per aconseguir gaudir del cinema tal com el veiem ara.

Alguns dels aparells que fem servir en aquesta activitat són:

• Foliscopi: enginy per explicar petites històries fent avançar els fulls d’un llibre.

• Estereoscopi: joguina que permet veure imatges a contrallum. Els discos podien recollir escenes sobre un tema concret o explicar una història.

• Anamorfosi: joguina òptica que fa aparèixer una imatge a partir d’una altra de deformada.

• Cine NIC: joguina que projecta petites pel·lícules.

• Praxinoscopi i Zoòtrop: joguina per explicar històries petites fent girar un cilindre.

· Llanterna màgica: És un giny precursor dels projectors de cinema o de diapositives. Va ser l’espectacle visual amb més èxit, popularitat i durabilitat abans que s’inventés el cinema. Es basava en el disseny de la càmera fosca, la qual rebia imatges de l’exterior fent-les visibles a l’interior, invertint aquest procés, i projectant les imatges cap a l’exterior.

 

La nostra tasca en les diverses sessions, és introduir-los en la part visual del cinema, explicar-los conceptes com la llum, la imatge fixa o en moviment, la càmera, la visió, la projecció, la retroprojecció, la persistència retinal…, així com la funció de la Filmoteca, els seus recursos i tasques, mentre els acompanyem al llarg del joc de pistes per descobrir aquesta evolució dels aparells pre-cinematogràfics, veuen aquests objectes in situ i poden manipular-ne alguns.