Cliente:MNAC/ CONSORCI D'EDUCACIÓ DE BARCELONA
Date:October 10, 2019

DIARI DE BARRI. Projecte de fotografia als IES.

Arran de l’exposició al MNAC en la segona meitat del 2019:”Oriol Maspons:La fotografia útil”, iniciem un projecte transversal de fotografia amb alumnes de 3r i 4t d’ESO i de Batxillerat, entorn el fet fotogràfic. Aquesta és la primera gran exposició retrospectiva sobre l’obra del fotògraf barceloní Oriol Maspons que permetrà fer un recorregut per més de quatre dècades d’intensa activitat en els camps del reportatge, el retrat, la moda i la publicitat, contextualitzant-ne la producció i donant suport a la recerca en la recuperació de material documental –llibres, revistes, caràtules de discos, etc.–, per conèixer també el destí final de les fotografies de l’autor.

Oriol Maspons va exercir un paper clau en la renovació del llenguatge fotogràfic a Espanya a les dècades de 1950 i 1960. Primer des de l’àmbit de la fotografia amateur. Maspons va ingressar el 1951 a l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya. El 1955 es va traslladar a París, on freqüentava els ambients fotogràfics. En retornar a Barcelona, va esdevenir professional i va formar societat amb Julio Ubiña. Es va dedicar al reportatge, al retrat, a la moda i a la publicitat.

La voluntat d’aquest projecte rau a incentivar els i les adolescents en la seva recerca vital amb ulls de professionals de la fotografia. Per mitjà de la reflexió i de les seves imatges, proposem fer de ‘’documentalistes’’ dels seus entorns immediats, amb la voluntat de descriure les seves realitats, interessos, vivències, records, fent de la càmera una eina de recerca i observació, per acabar confeccionant amb les fotografies seleccionades una publicació impresa, tipus revista o diari, reprenent el treball de Maspons freqüentment lligat a la premsa gràfica o a les publicacions editorials.

En el decurs del projecte organitzarem grups de treball que abordaran temàtiques diferenciades i relacionades amb l’entorn i realitats dels i de les participants, centrant-nos en temes com el barri, la gent, la història, els costums, la quotidianitat, que hem aglutinat en tres àmbits de treball que els suggerim per començar a fotografiar:

    • Una mirada social al barri
    • Espais públics
    • Espais privats

 

Per començar fem una visita guiada amb els i les alumnes per l’exposició i els proposem un joc de fites per anar descobrint l’obra de Maspons i mirar-la amb més deteniment. L’observen, la retraten, en fan interpretacions, i treballen en equip per anar començant a visualitzar el seu treball.

També hem fet una formació pels mestres, inicialment hem visualitzat amb els docents una selecció d’imatges dins de l’exposició, per comprendre l’obra d’Oriol Maspons i la seva aportació en la documentació visual, la narrativa fotogràfica, el gènere del retrat, el reportatge social o el reportatge de premsa en l’àmbit nacional, perquè comprenguessin l’abast i els trets que han fet característic el seu treball, per tal que col·laboréssin amb nosaltres en tot el projecte.

Amb els alumnes serà cabdal aprofundir en el fet fotogràfic: com mirem? Com expressem? Com fotografiem? També en el fet narratiu; Què volem expressar? Com construïm un discurs amb imatges? Com organitzem les imatges triades en un espai concret, per a fer del discurs quelcom entenedor? El treball fotogràfic i narratiu els ajudarà a reflexionar el sentit d’explicar amb una càmera fotogràfica.

Desenvoluparem aquest projecte en el decurs del trimestre i en set sessions per mitjà de diverses pràctiques i sortides, amb nou instituts de Barcelona: IES Martí i Pous, IES Consell de Cent, IES Doctor Puigvert,  IES Poeta Maragall, IES Vall d’Hebron,  IES Josep Comas i Solà, IES Domènech i Montaner, IES Narcís Monturiol i IES Infanta d’Aragó, amb la voluntat que els i les alumnes exercitin la mirada, obtinguin referents, i desenvolupin un projecte fotogràfic que compartiran per mitjà d’un diari que imprimirem amb els treballs que realitzin.

Cada taller que fem el projecte pren cos i es va definint, descobrint-nos  la seva capacitat per mirar, observar, descobrir i interpretar la realitat… Què els motiva? Què busquen? Què troben? Com miren? Perquè fotografien? Què volen explicar amb imatges?  Treballem en aquesta direcció…