Date:June 14, 2019

RETALLS DE LLUM: EXPLORACIÓ DE FOTOGRAMES. Museu Picasso

L’exposició Picasso, la mirada del fotògraf proposa una immersió en l’univers de Pablo Picasso a través de la fotografia, un mode d’expressió múltiple, ja que produeix imatges tan diverses que porten en elles totes les facetes d’un creador que és alhora autor, model, testimoni i espectador de la seva obra i de la seva vida.

En el marc de l’exposició proposem un treball creatiu amb la tècnica del fotograma, tot partint de l’exploració que es fa a la mostra de les incursions picassianes i de diversos fotògrafs en l’ús de papers fotosensibles per reinterpretar la llum. Proposem sis sessions, cada sessió estarà enfocada a explorar un aspecte diferent del fotograma: El fotograma i l’objecte, el fotograma i el decoupage, el fotograma i el vidre, el fotograma i els acetats, el Fotograma i la tècnica mixta, el fotograma i el quimiograma.

Retalls i interpretacions fotogràfiques és la darera sala de l’exposició on podem gaudir de l’última col·laboració artística de Picasso amb un fotògraf, té lloc a partir de 1953: es tracta d’André Villers, un jove a la vintena que fa cursos de fotografia mentre està hospitalitzat al sanatori de Vallauris. Picasso li proposa fer una obra a quatre mans, com ja havia fet amb Dora Maar. A partir d’uns retalls, Villers crea fotogrames mitjançant un procediment que consisteix a disposar una forma qualsevol damunt d’un paper fotosensible i il·luminar-lo. Així crearan centenars de figures, habitades per matèries diverses, en un anar i venir entre retalls i interpretacions fotogràfiques.

Un fotograma és una imatge fotogràfica feta sense càmera i que s’ha obtingut posant objectes directament sobre una superfície d’un material fotosensible, com ara el paper fotogràfic, i exposant-lo a la llum. El resultat és la imatge d’una ombra negativa de tons variats, segons la transparència dels objectes emprats. Les zones del paper que no han rebut llum apareixen en blanc; les exposades a través d’objectes transparents o semitransparents apareixen en gris.

La fotografia sense càmera artística està associada sobretot amb Man Ray i la seva exploració de rayogrames. Altres artistes que han experimentat amb aquesta tècnica són László Moholy-Nagy, Christian Schad (que els anomenava “Schadographs”), Imogen Cunningham també Pablo Picasso de la ma del fotògraf André Villers.