Cliente:Arxiu Fotogràfic de Barcelona
Date:June 08, 2021

FOTOMEMÒRIES EN LÍNEA 2021. AFB i VinclesBCN.

Fotomemòries és un projecte que va néixer amb la voluntat de treballar amb gent gran, per tal d’estimular la seva memòria, per mitjà de la connexió amb els seus records i emocions,  amb l’objectiu addicional de recollir vivències particulars, construint una memòria històrica dels i les participants, alhora que integrant conceptes i tècniques fotogràfiques que es desprenen de la lectura de les imatges.

Hem desenvolupant aquest projecte de forma presencial fa uns anys en col·laboració amb l’AFB, per tal d’emprar com a estímul les imatges del seu fons fotogràfic, alhora que en fem difusió, però aquest darrer any a causa del confinament produït per la pandèmia de la Covid-19, l’hem adaptat per realitzar-lo de forma telemàtica, per tal de donar suport i acompanyar a la gent gran, en aquests moments que les seves activitats i vida social ha quedat aturades o molt minvades, creant Fotomemòries en línea, per treballar amb aquest col·lectiu vulnerable de forma virtual, i fer la segona col·laboració amb grups de Vincles BCN, un programa de l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, que combat la soledat reforçant les relacions socials de les persones grans que se senten soles, millorant-ne el benestar mitjançant les noves tecnologies.

Hem treballat amb 2 grups diferents de 6 persones, en el decurs de 6 setmanes, connectant-nos amb ells/es en una videoconferència, donat que les usuàries i usuaris l’utilitzen habitualment per connectar amb la família i amics, a través dels dispositius (tauletes) que VinclesBCN els posa a disposició, per tal que puguin mantenir-se comunicats i comunicades fàcilment.

Aquesta segona edició del taller en forma telemàtica ha estat especialment positiva, donat el rodatge dels grups cada cop més avesats a aquests formats telemàtics, així com a l’expertesa que anem adquirint amb aquest tipus de públic i amb la pràctica de visionar i analitzar les imatges conjuntament, escollir els temes que constatem els resulten més interessants, el format de temps i de nombre d’imatges, etc. que van construir una metodologia més consolidada.

En paral·lel a les sessions, hem creat un grup de whatsapp amb els i les participants per tal que puguin aportar imatges dels seus àlbums entre les sessions, o per avançar-los els temes que tractarem en les futures sessions.

Partint d’uns blocs temàtics que hem escollit, aporten fotografies dels seus àlbums familiars i nosaltres del fons de l’AFB, compartint tot un seguit d’imatges que s’entrellacen per construir aquest llegat de memòria viva, complementat amb els seus records i anècdotes, compartint moments de debat col·lectius o de reflexions individuals, donant l’espai per tal que cada participant aporti la seva experiència i memòries.

El projecte proposa nous camins i estímuls per connectar amb les persones grans, creant un enllaç entre passat i present, establint ponts i intentant aconseguir noves connexions que encara existeixen a través d’altres memòries, com la memòria emocional, també en la mesura en què intenta ser imatge d’un intercanvi de mirades, donat que la fotografia és un camí per eixamplar la comunicació i l’obertura entre els i les participants.

 

OBJECTIUS:

El objectius principals són els mateixos en totes les edicions, però cada cop ens proposem afinar més en la seva consecució i anar més enllà en els continguts que tractem, incorporant més temàtiques, autors i fotografies diferents.

• Acompanyar a la gent gran en aquests moments en què la pandèmia de la Covid-19 no els permet tenir contacte amb altres persones. Cercant establir nous contactes i xarxa entre els usuaris i usuàries.
• Donar a conèixer els fons de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelonai fer valdre tota la tasca de conservació i investigació que s’hi desenvolupa.
• Utilitzar la Fotografia com estímul per recordar.
• Millorar la qualitat de vida i l’autoestima de les persones, enfocant-nos en elements i aspectes positius dels records autobiogràfics.
• Fomentar la comunicació i la interacció social dels participants mitjançant la conversa
• Donar-los veu per sentir-se partícips d’aquesta societat.
• Preservar i reforçar la identitat personal
• Manifestar l’assoliment de la longevitat, és a dir, haver arribat fins a la vellesa amb una vida plena de vivències
• Permetre la resignificació, és a dir, recordar un esdeveniment sigui positiu, sigui negatiu i donar-los un nou significat. En cas de fets conflictius, s’efectua una nova lectura que permet ressituar-los de manera menys dolorosa
• Ajudar a mantenir la memòria col·lectiva.

 

METODOLOGIA:

Cada sessió de treball plantegem un tema que els usuaris i usuàries coneixen amb anterioritat al taller, per tal que puguin aportar imatges relacionades amb el que es tractarà prèviament a la trobada o durant aquesta. Si detectem especial interès en algun tema en concret, l’allarguem diverses sessions per tal d’aprofundir i que el gaudeixin plenament.

Les sessions es plategen d’una durada d’hora i mitja, en relació amb la capacitat de retenció que envolta els 50 m d’atenció, però constatem que la dinàmica d’un ritme relaxat i amb uns continguts adaptats a aquest col·lectiu, permet fer tallers de 90 m., que a la pràctica han esdevingut quasi sempre de dues hores, a petició dels mateixos usuaris i usuàries.

AEns connectem un cop setmanalment via Jitsi Meet, el programa que utilitzen amb les tauletes de VinclesBCN, mentre els usuaris i usuàries van entrant a la videoconferència fem una benvinguda i esperem que tothom estigui connectat. Introduïm el tema que es tractarà en la sessió, i mostrem un recull de fotografies de l’Arxiu que mostren/parlen sobre el tema proposat.

En cada fotografia ens detenim per observar-la i extreure’n el màxim d’informació possible, aportant cadascú/cadascuna la seva: quan es va fer?, qui la va fer?, a on es va fer?, quins detalls observem en la fotografia que ens criden l’atenció?, ens recorda a algun aspecte de la nostra vida?, quines vivències es recorden al voltant del tema o lloc que es veu en la fotografia? si tenen alguna imatge semblant o del moment històric… En cada sessió tenim temps de veureal voltant de 15 fotografies.

En les sessions cerquem propiciar el debat, compartir les vivències i l’escolta activa entre les i els participants, les imatges de l’AFB solen ser inspiradores i pel seu caire universal ens ajuden a trencar el gel i començar la sessió, per passar després o veure de forma intercalada les fotografies dels seus àlbums particulars.

Els temes que hem tractat en aquesta edició del projecte han estat:

– El retrat: Hem vist des de Daguerrotips de E Jacobs (1842-1860), fins a fotografies més recents de Mark Loyon (2015), passant per retrats de Carme Garcia, Amadeu Mariné Vadalco, Kati Horna, Carlos Perez de Rozas, o Eduard Olivella.

Retrat de dona 1842-1860 E. Jacobs

Els oficis a la ciutat: Hem vist fotografies de la Col·lecció Oficis artesans de la ciutat de la Marta Povo (1979-1983), i fotografies d’oficis al carrer d’Eugeni Forcano.


Palmer. Marta Povo (1979-1983)

La construcció del Poble Espanyol: Hem seguit la col·lecció i selecció de l’exposició virtual, penjada a la web de l’AFB, on han pogut veure les fotografies del viatge inspirador del projecte de Francesc Folguera i Ramón Reventós, aixi com el seguiment fotogràfic de la construcció amb el reportatge de Lucien Roisin, de Joan Manel Albertí o de Carlos Pérez de Rozas, així com les imatges de la inauguració també de Carlos Pérez de Rozas.


Poble Espanyol. Vista general, al fons el monestir romànic de Sant Miquel i el Palau Nacional. 1928. Carlos Pérez de Rozas.

Les fotografies més curioses de l’Arxiu Fotogràfic i dels seus àlbums: Hem vist fotografies insòlites de Pérez de Rozas, Antoni Esplugas, Josep Badosa, Eugeni Forcano i algun autor(a) desconegut, que han donat per dues sessións, perquè en gaudeixen molt.


Accident d’autobús que, al patinar, va bolcar sobre un turisme al carrer Balmes. Carlos Pérez de Rozas.

Imatges de l’escola, dels seus jocs i de la vida al carrer: En aquesta sessió hem recollit imatges que els puguin evocar la seva infantesa, entorn d’aquests tres elements: l’escola, el joc i el carrer, a partir d’imatges d’Eugeni Forcano, Josep Dominguez, Carlos Pérez de Rozas, P. LL.Torrents, F. Català-Roca o Joan Frances Estorch.


Festa de st Roc a la plaça Nova, Pérez de Rozas, 1960.

Margaret Michaelis: Cinc dies pel Barri Xino, en aquesta edició hem pogut fer una visita presencial a l’exposició en curs, on les usuàries han descobert el treball d’aquesta fotògrafa de primera mà, un reportatge que li va encarregar el GATPAC, on va captar la realitat social i arquitectònica del Districte V de la ciutat, mostrant-ne aspectes quotidians, arquitectònics i socials, amb per tal de considerar-los de cara al nou pla urbanístic, que volia reformar-lo i sanejar-lo.


Carrer de San Rafael, Margaret Michaelis, 1934.

Imatges de l’exposició i la visita a l’AFB:

 

GALERIA D’IMATGES DE LES VÍDEOTRUCADES: